Зміни у порядку бронювання працівників
Зазначено, що Президент підписав Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” щодо бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час» від 04.11.2022 р. № 2732-ІХ. 04.12.2022 року, цей Закон набрав чинності.
Основним нововведенням даного Закону стало те, що бронювання працівників буде доступне не лише для тих підприємств, які отримали мобілізаційне завдання, але і для критично важливих для функціонування економіки підприємств.
Згідно з цим Закон, передбачається, що порядок та критерії бронювання військовозобов’язаних мають бути визначені окремою постановою Кабінету Міністрів України, яку останній повинен розробити протягом 2 місяців з моменту набуття чинності Законом № 2732-ІХ.
Нові обов’язки роботодавця у зв’язку з набранням чинності Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту соціальних, трудових та інших прав фізичних осіб, у тому числі під час воєнного стану, та спрощення обліку робочих місць для осіб з інвалідністю» від 18.10.2022 р. № 2682-IX
Визначено, що 6 листопада 2022 року набрив чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту соціальних, трудових та інших прав фізичних осіб, у тому числі під час воєнного стану, та спрощення обліку робочих місць для осіб з інвалідністю» від 18.10.2022 р. № 2682-IX, який стосується, зокрема, так званих електронних трудових книжок.
Цей Закон визначає перелік відомостей, які повинні бути відображені у Реєстрі застрахованих осіб, який веде Пенсійний Фонд, зокрема такі відомості як:
– переведення на іншу роботу;
– звільнення, поновлення на роботі;
– призупинення, поновлення дії трудового договору;
– присвоєння, зміну або позбавлення рангу, розряду, класу, звання, категорії, складення присяги;
– належності або неналежності осіб, які працюють, у тому числі підприємців, або осіб, які забезпечують себе роботою самостійно, до професійних спілок;
– належність до осіб, які підлягають обов’язковим медичним оглядам.
Наголошено, що деяка інформація, яка наведена у переліку, потрапляє до реєстру шляхом подання додатку № 5 до Податкового розрахунку. Інша інформація, така як: інформація про обов‘язкові медичні огляди, про належність до професійних спілок повинна потрапляти до реєстру через HTML-файл, який буде подаватися через портал Пенсійного Фонду. При цьому уповноважені органи на виконання обов‘язку подання відомостей через портал Пенсійного Фонду, повинні розробити відповідний Порядок. Наразі такий Порядок ще не розроблений.
Підсумовуючи, було надано рекомендацію, зважаючи на те, що порядок ще не розроблений – подавати Додаток № 5 до Податкового розрахунку, а також мати на увазі, що були прийняті зміни, про надання додаткової інформації до Реєстру застрахований осіб.
Перспективи регулювання правонаступництва у трудових відносинах при зміні власника підприємства
29.11.2022 року зареєстровано проект Закону № 8244 про внесення змін до Кодексу законів про працю України щодо правонаступництва у трудових відносинах.
Основні положення:
- продовження трудових відносин з працівником буде відбуватися у разі зміни власника підприємства / реорганізації підприємства / зміни власника майна або його частини, що використовується роботодавцем;
- працівникам повинна бути донесена інформація про дату та причини правонаступництва, а також про його правові, економічні (технологічні, структурні) та соціальні наслідки або наслідки аналогічного характеру, а також дії, які впливатимуть на трудові права працівників. За 10 робочих днів до початку дій, які впливатимуть на трудові права та інтереси працівників, правонаступник повинен надіслати письмове повідомлення або повідомлення в електронній формі.
Зміни щодо роботи на умовах сумісництва
Постановою КМУ від 22.11.2022 р. № 1306 встановлено втрату чинності постанови КМУ від 03.04.1993 р. № 245 «Про роботу за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій». Це означає, що було скасовано обмеження щодо тривалості роботи за сумісництвом (не більше 4 годин на день і повного робочого дня у вихідний день) для працівників бюджетної сфери, а також комунальних підприємств. Наразі обмеження відсутні.
Роз’яснення Мінекономіки щодо спрощеного режиму трудових відносин
Мінекономіки у листі від 03.10.2022 г. № 4706-06/67810-09надало роз’яснення щодо застосування спрощеного режиму трудових відносин.
Ключові моменти:
- спрощений режим діє лише в період воєнного стану;
- при завершенні дії воєнного стану укладені з працівниками трудові договори продовжують свою дію, але вже будуть регулюватися загальними положеннями трудового законодавства;
- роботодавець повинен дотримуватися положень ст. ст. 47, 116 КЗпП (видача копії наказу про звільнення, з якою працівник ознайомлений під підпис та виплата остаточного розрахунку в день звільнення);
- якщо через воєнні дії роботодавець не має можливості дотриматися строків розрахування при звільненні працівника, то можна відтермінувати цей обов’язок, видавши відповідний наказ;
- застосування електронного документообігу за попередніми домовленостями.
Якщо у вас є питання по цим темам, готові надати вам консультацію. За детальною інформацією звертайтесь за контактами зазначеними нижче.
З повагою,
команда Crowe Mikhailenko
+38 063 466 8242
Marketing_crowe_legal@crowe.com.ua

