Маніпуляція – не добре і не погано, всі цим користуються. Маніпулятори користуються стереотипними моделями поведінки та автоматичними реакціями людини.
Маніпуляція – це прихований вплив на співрозмовника з метою змусити його вчинити певні дії. При цьому людина, на яку впливають, думає, що самостійно приймає рішення.
Маніпуляція – це психологічний вплив, який складається з міфу, мети та сценарної лінії поведінки жертви.
Міф – зовнішній прояв.
Мета – те, що хоче отримати маніпулятор.
Сценарій – це лінія поведінки жертви.
Найкраща реакція – зламати сценарій.
Маніпуляції бувають прагматичні (заради мети) та гедоністичні (заради процесу).
Ознаки маніпуляції:
1) Психологічний вплив – визначає слабкі місця жертви, грає на почуттях та емоціях. Жертва почувається тривожно, незахищено, пригнічено. Через вплив на емоції жертва втрачає здатність спокійно аналізувати ситуацію.
2) Насильницький характер – керує своєю жертвою, завжди проти її волі. Для нього важливо, щоб вона сама здійснила потрібну дію, або ухвалила рішення на його користь. Маніпулятор буде тиснути на її “больові точки” (недовірливість, боязкість) і в результаті жертва самостійно робить щось або приймає якесь рішення.
3) Прихований характер – це ключова властивість маніпуляції. Маніпулятор таємно впливає на жертву, працює з її слабкими місцями, і не ділиться своїми мотивами, потребами та почуттями.
Поширені типи маніпуляторів:
1) “Деспот”. Працює з почуттям страху жертви, йому важливо продемонструвати контроль та силу, виявляє агресію. Робить все можливе, щоб його оточення відчувало себе жертвами.
2) “Жертва причин”. Грає на жалості, навмисне показує, що він жертва в ситуації, що склалася. Він любить, коли за нього роблять роботу, тож акцентує увагу на своїй слабкості, інфантильності та некомпетентності.
3) “Обвинувач”. Намагається викликати у жертви почуття провини. Критикує та присоромлює інших, позиціонує себе як експерт у всіх галузях. Колекціонує образи та претензії, щоб вчасно пред’явити їх.
4) “Свій хлопець”. Спілкується із жертвою, ніби вони знайомі багато років. Хоче, щоб жертва не могла йому відмовити, для цього за кожен свій маленький вчинок вимагає від жертви набагато більшого.
Важелі, за допомогою яких людей можна спонукати прийняти те чи інше рішення:
1- зобов’язання та послідовність;
2- взаємний обмін;
3- соціальний доказ;
4- авторитет (влада);
5-прихильність (симпатія);
6-дефіцит.
13 видів найпоширеніших маніпуляцій:
1) Погана людина – поганий аргумент.
Протидія – ігнорування очорніння, перехід у логічне русло.
2) Невідповідність слів справі.
Протидія – ламати сценарну лінію.
3) Особиста вигода.
Протидія – доводити до абсурду, не виправдовуватися.
4) Невігластво.
Протидія – визнати своє незнання, питати та уточнювати.
5) “А що у вас руки тремтять?”.
Протидія – зламати сценарій та зізнатися.
6) Палковий аргумент.
Протидія – 1) Можна розкрити маніпуляцію, позначивши, що ви зрозуміли справжні мотиви агресора. 2) Розкрити мету маніпуляції “навіщо ви це мені кажете?”. 3) Зламати сценарну лінію, зробити найбільш несподіваним для маніпулятора чином.
7) Підмазування.
Протидія – прийняття компліменту та відмова від команди.
8) Навіювання.
Протидія – кілька принципово важливих порад для захисту від маніпуляції: 1) прислухайтеся до внутрішніх відчуттів. 2) Коли ви відчуваєте психологічний тиск, вибудовуйте уявний щит між вами та співрозмовником. 3) Уникайте спілкування з незнайомими, підозрілими людьми і не сприймайте всерйоз отриману від них інформацію. 4) У момент психологічного тиску не дивіться у вічі співрозмовнику, не допускайте дотику себе. 5) Не приймайте рішення під тиском, вчіться впевнено говорити “ні”. 6) Намагайтеся зберігати спокій і холодний розум у будь-якій ситуації.
9) Виведення з рівноваги.
Протидія – ігнорувати будь-які спроби зламати вашу емоційну гармонію.
10) Ставка на вік.
Протидія – з емоційного русла треба переходити до раціонального, логічного “як це пов’язано з предметом обговорення?”.
11) Пересмикування.
Протидія – два методи: раціоналізація абсурду та підігравання цього абсурду.
12) Приклеювання ярликів.
Протидія – 1) розкрити, проголошенням фрази, сенс якої: “Не треба навішувати ярлики”. 2) Щоб знецінити ярлик та нівелювати весь негатив, можна довести його до абсурду.
13) Відповідь психолога.
Протидія – 1) Необхідно зламати сценарій. Скористайтеся методом нескінченних питань, відповідаючи на ваші запитання, маніпулятор сам заведе себе в глухий кут. Ви іронізуєте над його словами, а він намагається гнути лінію своєї маніпуляції та відповідати серйозно.
Якщо у вас є питання по цій темі, готові надати вам консультацію. За детальною інформацією звертайтесь за контактами зазначеними нижче.
З повагою,
команда Crowe Mikhailenko
+38 063 466 8242
Marketing_crowe_legal@crowe.com.ua

