Діяльність неприбуткових організацій – розбираємо актуальні питання

01.12.2022

Найпоширенішими видами неприбуткових організацій є:

  • Громадська організація (далі – ГО) – це громадське об’єднання, засновниками та членами (учасниками) якого є фізичні особи (ст.1 Закону України «Про громадські об’єднання»).
  • Благодійний фонд (далі – БФ) – це благодійна організація, яка діє на підставі статуту, має учасників та управляється учасниками, які не зобов’язані передавати цій організації будь-які активи для досягнення цілей благодійної діяльності (ст. 13 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації»).

Станом на 01.01.2022 року кількість неприбуткових організацій становила:

А) громадські організації – 96 543;

Б) благодійні організації – 20 498.

Від початку 2022 року до кінця квітня було зареєстровано 1656 нових благодійних організацій, із яких 1199 зареєстровано саме у квітні.

Основні відмінності ГО та БФ полягають:

  • ГО захищає права і свободи громадян, задовольняє соціальні, економічні, культурні та інші інтереси. Водночас, БФ – здійснює адресну допомогу особам, які цього потребують.
  • Засновниками ГО можуть бути тільки фізичні особи у кількості не менше 2 осіб, а засновниками БФ – і фізичні, і юридичні особи у кількості не менше 1 особи. ГО може бути створена як зі статусом юридичної особи, так і без нього, а БФ – тільки зі статусом.
  • ГО може здійснювати підприємницьку діяльність задля своїх цілей, БФ – не може.
  • ГО може фінансувати будь-які проекти, послуги та роботи для реалізації своїх цілей, БФ – лише ті, які мають адресне призначення.
  • ГО не має обмежень стосовно суми адміністративних витрат, але всі кошти спрямовуються виключно на цілі, вказані у статуті цієї ГО. Сума адміністративних витрат БФ не повинна перевищувати 20% від отриманих надходжень.

Процедура створення БФ складається з таких етапів:

  • Підготовка статутних документів.
  • Прийняття засновниками на установчих зборах рішення про утворення БФ, затвердження статуту.
  • Підписання та оформлення рішення (протоколу) про утворення БФ та його статуту.
  • Державна реєстрація БФ.
  • Отримання витягу з ЄДР про реєстрацію БФ.
  • Внесення до реєстру неприбуткових організацій (потрібно подати до контролюючого органу за основним місцем обліку реєстраційну заяву за формою №1-РН), замовлення печатки, відкриття банківського рахунку, отримання електронного цифрового підпису.

Статут БФ повинен містити: найменування БФ; цілі та сфери благодійної діяльності; органи управління БФ, їх склад, компетенцію, порядок діяльності та прийняття ними рішень; порядок призначення, обрання чи затвердження управлінні БФ, крім вищого органу управління БФ, їх заміщення, зупинення, припинення повноважень; порядок внесення змін до установчих документів; джерела активів, порядок контролю та звітності; підстави та порядок припинення БФ, порядок розподілу активів.

Органами управління БФ є:

  • Загальні збори учасників (вищий орган управління). До виключної компетенції належить: внесення змін до статуту; призначення, зупинення чи припинення повноважень членів виконавчого органу чи наглядової ради; прийняття рішення про реорганізацію чи ліквідацію.
  • Виконавчий орган (найчастіше Правління). Є постійно діючим органом управління БФ та діє від імені БФ.
  • Наглядова рада. Контролює і регулює діяльність виконавчого органу; затверджує благодійні програми БФ і контролює відповідність діяльності та використання активів БФ її статусу. Також наглядова рада має право зупинити повноваження будь-якого члена виконавчого органу до прийняття рішення Загальними зборами (якщо статутом не передбачено інше).

Обмеження для членів керуючих органів БФ:

  1. Член органу управління БФ не бере участі у прийнятті рішень стосовно: договорів або інших правочинів між БФ та цим членом органу управління або пов’язаною з ним особою; спорів між БФ та цим членом органу управління або пов’язаною з ним особою; звільнення цього члена органу управління або пов’язаної з ним особи від майнової відповідальності перед БФ.
  2. Члени органів управління БФ або пов’язані з ними особи не мають права одержувати позики або кредити та забезпечення таких позик або кредитів (застава, порука тощо) від БФ.
  3. Бенефіціарами благодійних програм не можуть бути учасники (засновники) та члени органів управління БФ.

Члени органу управління несуть солідарну відповідальність за дії або бездіяльність цього органу, що заподіяли збитки БФ.

Законодавством регламентовано можливість благодійної  діяльності з управлінням благодійними ендавментами. Відповідно, проценти та дивіденди від управління благодійними ендавментами направляються на цілі визначені благодійниками. При цьому, майно та грошові кошти передаються в ефективне управління компанією по управлінням активами.

У громадських організаціях внутрішні документи розробляються та приймаються її членами. Стандартизованих вимог до форми та змісту локальних актів організацій немає, тому вони складаються у довільній формі.

 

Якщо у вас є питання по цій темі, готові надати вам консультацію. За детальною інформацією звертайтесь за контактами зазначеними нижче.

З повагою,
команда Crowe Mikhailenko

+38 063 466 8242
Marketing_crowe_legal@crowe.com.ua

Поділіться посиланням

ІншіНовини

Hello world!

Hello world!

Ласкаво просимо до WordPress. Це ваш перший пост. Відредагуйте або видаліть його, а потім починайте...